Den Haag heeft Servicepunten waar iedere Hagenaar terecht kan met vragen over de gemeentelijke website en de manier van aanvragen van voorzieningen. Mensen die moeite hebben met bijvoorbeeld de digitale weg of de Nederlandse taal worden hier verder geholpen.

De Servicepunten
Bij de gemeente kunt u terecht voor vragen op het gebied van werk, zorg en welzijn. Deze informatie is op www.denhaag.nl te vinden, of u kunt bellen met 14070 voor meer informatie. Niet iedereen is digitaal vaardig of heeft een computer thuis. Daarom zijn de Servicepunten in het leven geroepen. Er is een verschil tussen Servicepunten en Servicepunten XL. Bij een Servicepunt staan computers die voor algemeen gebruik zijn, er zijn vrijwilligers die bezoekers helpen bij het gebruik van de computer en het invullen van online formulieren. Bij een Servicepunt XL is daarnaast ook andere dienstverlening aanwezig, zoals een ouderenconsulent, een maatschappelijk werker of hulp bij het bijhouden van de financiën en administratie. Een breder palet aan ondersteuning dus. De Servicepunten bevinden zich binnen 1,5 kilometer van het adres van een Hagenaar. Voor de openingstijden en adresgegevens van de Servicepunten, klik hier.

Toegankelijk
De Servicepunten zijn onderzocht op toegankelijkheid en zijn dit ook volgens de normen. Ook is de website van Den Haag heel toegankelijk. Teksten kunnen namelijk worden vergroot of opgelezen. Mensen met een beperking zijn bij de Servicepunten van harte welkom voor persoonlijke ondersteuning.

Tevreden
Diana Resmann, coördinator van de Servicepunten, is erg tevreden. “De bekendheid van de Servicepunten groeit gestaag. In het begin was het zoeken met alle betrokken organisaties, maar inmiddels hebben we de weg gevonden. Ook de Mysteryguests die de gemeente inzet komen terug met positieve en bruikbare tips en adviezen. Zo vallen de wachttijden bij een Servicepunt mee en wordt de rol van de gastheren en -dames erg gewaardeerd”, vertelt Diana. “Ik vind het geweldig om een onderdeel te zijn van deze praktische burgerondersteuning en hulp te bieden waar mogelijk. Ook de samenwerking met de andere organisaties is prettig.”

Voor meer informatie:
www.voorall.nl/veranderingen-in-de-zorg-2015

www.denhaag.nl/servicepuntsociaal