Vanaf 1 september gonst de kreet ‘Allemaal Digitaal’ drie maanden door Den Haag en omstreken. Ouderen uit Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk worden aangespoord om hun digitale wereld te vergroten, met één van de cursussen uit het ruime cursusaanbod. Meer dan twintig organisaties sluiten aan bij dit initiatief van wethouder Baldewsingh. Bedrijven, organisaties en professionals bundelen hun krachten om de ouderen die nog niet bekend zijn met de digitale wereld te bereiken én te enthousiasmeren.

Iedereen kent wel een oudere in zijn of haar omgeving die nog niet is meegegaan in de huidige automatisering of door diverse redenen voortijdig is afgehaakt. Vele weten niet wat ze met een computer, tablet of smartphone kunnen en bij sommigen is de term Wifi zelfs nog onbekend. De campagne ‘Allemaal Digitaal’ en de bijbehorende cursussen van vele aanbieders gaan deze groep 60 plussers hier mee helpen.

Campagne
Om een zo groot mogelijk bereik te realiseren en tegelijkertijd dicht bij de doelgroep te blijven, is het hele campagnegebied over drie maanden in drie verschillende regio’s verdeeld. In elke regio worden posters en flyers verspreid bij alle ouderenwoningen, thuiszorg, zorginstellingen, bridge- en ouderenclubs. Ook wordt een uitgebreide campagne uitgerold met posters op binnen- en buitenlocaties door het hele actiegebied. Drie maanden lang is er bijna elke week een pop-up store in een bibliotheek in Den Haag, Leidschendam-Voorburg of Rijswijk. In deze pop-up store worden ouderen voorgelicht en geënthousiasmeerd over het plezier, de voordelen, het nut en de noodzaak van digitalisering. In de pop-up stores zijn vrijwilligers aanwezig met tablets.

Gratis voorlichtingsbijeenkomsten
Ouderen die meer willen weten over de mogelijkheden met een tablet en de vele cursusmogelijkheden, kunnen gratis terecht bij speciale voorlichtingsbijeenkomsten in de bibliotheken. De eerste bijeenkomst wordt gehouden op 7 september van 14.30 tot 16.30 uur in de Centrale bibliotheek, Spui 68.

Informatie telefoon
Gedurende de campagne is er speciaal voor ouderen een telefoonnummer voor meer informatie over de voorlichtingsbijeenkomsten en het cursusaanbod: 0900 9370. In de hele wervingscampagne staat dit telefoonnummer centraal en door de actiegebieden rijden zelfs openbaar vervoerbussen waar dit telefoonnummer op staat vermeld. Vanaf 1 september is het telefoonnummer beschikbaar en medio september gaan de eerste cursussen al van start.

Ooievaarspas
Tot en met 2016 kunnen tenminste 1000 ouderen kennismaken met de tablet. Vooral ouderen met een laag inkomen blijven helaas nog steeds achter bij de digitalisering. En dat terwijl juist zij vaak een beroep moeten doen op voorzieningen die alleen digitaal verkrijgbaar zijn. Deze ouderen krijgen met de Ooievaarspas extra korting op het cursusaanbod.

Krachten bundelen
Op 4 juni dit jaar ondertekenden de Gemeente Den Haag, Gemeente Leidschendam-Voorburg en 13 ouderen- en welzijnsorganisaties, waaronder Voorall, het convenant ‘Digitalisering Ouderen’. Op 1 september, op de dag dat de campagne ‘Allemaal Digitaal’ van start gaat, hebben vijf nieuwe organisaties dit convenant ondertekend op de kamer van wethouder Baldewsingh (Sociale zaken, Werkgelegenheid, Wijkaanpak en Sport). Met het convenant geven alle partners aan de digitalisering van ouderen als ambitie op te nemen binnen de eigen organisatie en hier actief een bijdrage aan te leveren. Eén van de nieuwe convenantpartners is bijvoorbeeld Koninklijke Visio Den Haag. Hier kan iedereen terecht met vragen over slechtziend of blind zijn, ook als zij daarnaast een verstandelijke, lichamelijke of andere zintuiglijke beperking hebben. Visio biedt informatie en advies, maar bijvoorbeeld ook begeleiding en gaan ondersteunen bij de digitalisering van ouderen.

De nieuwe convenantpartners zijn:

·        Koninklijke  Visio Den Haag

·        Resto VanHarte

·        Digital Den Haag

·        Stichting Morgenstond

·        MOC, Multi Cultureel Ontmoetingscentrum Schilderswijk

Op zaterdag 28 november 2015 wordt de campagne ‘Digitalisering Ouderen’ feestelijk afgesloten tijdens het Ooievaars Kunst- en Cultuurfestival in het Atrium van het stadhuis.

 Banner allemaal digitaal klein