Foto van hulphond bij de trein

Het wordt steeds makkelijker voor mensen met een beperking om met de trein te reizen. De stations en treinen zijn toegankelijker en mensen met een beperking hoeven hun reis niet meer ver van tevoren te plannen. Dat zeggen NS en ProRail in hun rapport dat zaterdag naar buiten komt. Er worden nieuwe verbeteringen van de service in geschetst.

Zo kunnen mensen met een beperking, zoals rolstoelers en blinden, straks zelf assistentie regelen via hun mobiel. Uiterlijk volgend jaar zomer komt er een speciale app en een nieuw boekingssysteem. Hierdoor is het mogelijk hulp aan te vragen bij het in- en uitstappen of het vinden van de weg op het station. Onderweg kan met één druk op de knop contact worden opgenomen, mocht de reis anders verlopen dan gepland. 
Reizigers hoeven de assistentie bovendien nog maar één uur van tevoren aan te vragen. Hiermee loopt Nederland voor de Europese norm van 24 uur uit. 

Liften
Ook kunnen reizigers met een beperking straks vooraf in realtime informatie krijgen over de beschikbaarheid van liften op stations, ook tijdens verbouwingen.
En nieuwe technieken moeten reizigers met een visuele beperking op weg helpen in grote en complexe stations. Mensen met een rolstoel of een visuele beperking kunnen op 102 stations al assistentie vragen bij het in- en uitstappen en het vinden van de weg. In de komende 8 jaar komen hier nog 45 stations bij.

Maatregelen
Het totale budget voor de operatie (tot 2030) wordt geschat op 650 miljoen. Daarvoor waren eind vorig jaar al 3200 maatregelen genomen. Het gaat dan bijvoorbeeld om geleide­lijnen op perronvloeren en in stationshallen, dubbele trapleuningen met braillebordjes en toegankelijke stationstoiletten.

Staatssecretaris Dijksma is in haar nopjes met de verbeteringen: ‘Iedereen moet gebruik kunnen maken van de trein’.

Bron en foto: AD