0 Veel gestelde vragen

Is de gemeente betrokken bij een toegankelijk openbaar vervoer?
De gemeente Den Haag is indirect betrokken bij een toegankelijk openbaar vervoer. De gemeente heeft het opdrachtgeverschap van het openbaar vervoer in Den Haag overgedragen aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De MRDH heeft de opdrachten voor het OV uitbesteed aan de HTM, RET en Connexxion. De gemeente Den Haag controleert de MRDH en heeft indirect invloed op het functioneren van het OV in Den Haag.

Welke lijnen van het openbaar vervoer zijn toegankelijk voor mensen met een beperking?
De tramlijnen 2, 3, 4, 9, 11, 15, 17 en 19 zijn toegankelijk voor mensen met een beperking. Dit zijn lage vloer trams waardoor de instap nagenoeg gelijkvloers is. In de toekomst (2021) krijgen de tramlijnen 6, 12 en 16 ook lage vloertrams.

De bussen zijn allemaal toegankelijk. Alleen de scootmobiel kan niet mee met de bus, vanwege zijn omvang en draaicirkel. Helaas mag de elektrische rolstoel bij de HTM-bussen nog niet mee. Voorall maakt zich sterk om dit snel te laten veranderen.

Welke stadsdelen zijn goed te bereiken met het openbaar vervoer?
In principe zijn alle stadsdelen goed te bereiken met het openbaar vervoer. Alleen de gebieden rond de tramlijnen 6, 12 en 16 worden minder goed bediend, waar het gaat om de toegankelijkheid van het OV.

Hoe weet ik welke haltes (niet) zijn aangepast?
Op de site van de vervoersbedrijven kunt u op de lijnenkaart of op de dienstregeling tabel de haltes vinden die niet toegankelijk zijn. Er is ook een site waarop u alle haltes in en rond Den Haag kunt bekijken of ze al of niet toegankelijk zijn. Dat is Haltescan https://mrdh.haltescan.nl/

Hoe komt een blind/slechtziend persoon aan actuele reisinfo op de halte?
Op veel haltes is een Dynamisch reisinformatiesysteem (DRIS) aanwezig. Dat is een scherm waarop de actuele reisinformatie wordt getoond. Deze DRIS is voorzien van een knop waarmee het mogelijk is om de getoonde reisinformatie te laten horen. Het is dan wel belangrijk dat de knop voor blinde of slechtziende mensen is te vinden. Voorall pleit ervoor dat de paal met knop via een geleidelijn kan worden gevonden.

Hoe weten blinden/slechtzienden welke tram aankomt bij een halte waar meerdere trams komen?
Wanneer u goed zichtbaar bent voor de bestuurder als blinde of slechtziende door uw stok of blinde geleide hond, dan dient de bestuurder het lijnnummer en de bestemming om te roepen. U kunt u beter zichtbaar maken door uw stok omhoog te steken wanneer u de tram hoort aankomen.

Ik durf door mijn beperking niet zelfstandig met het openbaar vervoer te reizen, hoe kan ik dit leren?
Voorall kan u daarbij helpen met het programma ‘Kennismaking OV’. U gaat dan onder begeleiding drie ritten maken met een lage vloertram of bus. De coach leert u dan hoe u het best in het voertuig komt, waar u moet staan of zitten en hoe u omgaat met de OV chip kaart. U kunt zich opgeven voor deze coaching door een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of te bellen naar Voorall 070 3655288. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

Hoe blijf ik op de hoogte van route- of haltewijzigingen?
Over wijzigingen in het openbaar vervoer geven alle vervoersbedrijven informatie op hun website. U kunt zich ook abonneren op de lijnservice van de HTM. Zo is het mogelijk om per lijn via de mail informatie te krijgen over storingen, vertragingen en eventuele omleidingen. Maak een HTM-account aan en ontvang HTM Actueel.

Ook kunt u via apps van de vervoersbedrijven informatie ontvangen. Bij grote omleidingen en wijzigingen worden op de haltes zelf informatieborden geplaatst  en worden er flyers in de trams en bussen verspreid. Een paar apps die handig zijn om te downloaden: OV-info, 9292, Google Maps en HTM.

Ik heb een beperking en ik wil graag reizen met de trein, hoe pak ik dit aan?
Als je een beperking hebt kun je bij de NS een beroep doen op de Assistentieverlening Gehandicapten (AVG). Je kunt via de website een account aanmaken en online de assistentie boeken, maar je kunt dit ook telefonisch doen door te bellen naar 030 235 7822. De assistentie kun je zowel telefonisch als via de website 7 dagen per week, 24 uur per dag boeken. Dit kun je uiterlijk tot een uur voor je vertrektijd doen. Als je ergens rekening mee moet houden of moet overstappen, hoef jij je hier geen zorgen om te maken. De medewerkers van de NS helpen je graag. Het is overigens niet zo dat alle stations in Nederland voorzien zijn van assistentiehulpen, maar de meeste en grote stations wel. Op deze website kun je zien op welke stations AVG is.

Op het moment dat je de reis gaat maken dien je je een kwartier voor vertrek te melden bij de Servicebalie, zodat de medewerkers weten dat je er bent en jullie samen klaar kunnen staan als de trein aankomt. Zo is er ook voldoende tijd om de oprijplank klaar te zetten. Op sommige stations worden taxichauffeurs ingezet om je de trein in te helpen, de NS laat ze weten op welk perron zij moeten zijn. In dat geval hoef je je niet te melden bij de servicebalie, maar ga je direct naar het perron.

De NS wil ook altijd weten met welk hulpmiddel je reist. Dit kunnen allerlei soorten rolstoelen, aangepaste fietsen (ook handbikes kunnen mee), rollators, hulphonden en loophulpmiddelen zijn.

Ik kan niet meer met het openbaar vervoer, hoe kan ik reizen?
Kun je door jouw beperkingen niet langer gebruik maken van het openbaar vervoer of van een eigen auto? Dan kun je een vervoersvoorziening aanvragen. Veel gemeenten hebben een collectief vervoersysteem opgezet, soms in samenwerking met taxibedrijven of openbaar vervoerbedrijven. Bij collectief vervoer moet je denken aan bijvoorbeeld een (auto)busje dat je op afroep afhaalt. In Den Haag is er de Taxibus van Connexxion. Bij de gemeente kun je dit aanvragen door een melding van hulpvraag te doen bij een servicepunt in de buurt of via het digitale loket. Kun je ook niet met het collectief vervoer reizen, dan kun je individueel vervoer aanvragen. Bijvoorbeeld individueel taxivervoer of een kilometervergoeding voor de eigen auto. Ook kan de eigen auto aan jouw handicap worden aangepast. Een combinatie van collectief en individueel vervoer is ook mogelijk.