0 Veel gestelde vragen 

Wat zijn de beste voorbeelden van vraagstukken waar Voorall bij betrokken is geweest?
De aanpassing van de Boulevard langs het strand is een goed voorbeeld. Wij waren betrokken bij aanpassingen na de bouw. Zo zijn er verschillende trapleuningen geplaatst en zijn er stenen ‘bankjes’ neergezet bovenaan de trappen, om te voorkomen dat bezoekers ongemerkt met bijvoorbeeld een scootmobiel de trap af zouden gaan. Voorall is momenteel betrokken bij de ontwikkeling van de rest van de Boulevard.

Andere voorbeelden zijn: het Lange Voorhout waarbij het advies van het Voorall TestTeam grotendeels is opgevolgd door te zorgen voor betere op- en afritjes en toegankelijke doorsteekjes, het bordes van het Paleis van Justitie waar op verzoek van een medewerker met een visuele beperking na een test contraststrepen op de traptreden aangelegd zijn in combinatie met een blindegeleidelijn naar de hoofdingang en de dubbele watergoot in de Spuistraat waardoor er tijdens de herinrichting van de Spuistraat twee watergoten aangelegd zijn, waartussen een vlak gedeelte ligt. Op deze manier kunnen mensen in een rolstoel zich veel gemakkelijker zich voortbewegen en hoeven ze niet steeds bij te sturen.

Welke knelpunten zijn nog niet verholpen en vormen al een tijd een knelpunt?
De Grote Marktstraat is al een probleem sinds de inrichting als voetgangers gebied. Het hoogteverschil tussen het winkel- en het middengedeelte is te groot en slecht zichtbaar. Voorall pleit voor een flauwere helling zodat iedereen het hoogteverschil merkt.
Ook de kruising Spui/Kalvermarkt/Grote Marktstraat is een knelpunt. Door de diversiteit van vervoer is het onoverzichtelijk. Trams, taxi’s, fietsers, hulpdiensten, bussen rijden allemaal over de kruising. Omdat het vlak is, zijn er geen oriëntatiepunten voor blinden en slechtzienden en veilige oversteekplaatsen ontbreken. Voorall adviseert veilige oversteekzones te creëren met behulp van een voelbare markering in de huidige klinkers en de mogelijkheden voor oriëntatie te verbeteren met behulp van digitale geleidelijnen.

Hoe zit het met de invalidenparkeerplaatsen en de vergunningen?
Op de website en in de app van Ongehinderd.nl kun je een overzicht van de invalidenparkeerplaatsen vinden, je kunt ook direct zoeken naar de meest dichtsbijgelegen invalidenparkeerplaats. Op de website van de gemeente Den Haag kun je meer informatie vinden over de bewonersparkeervergunning, gehandicaptenparkeerkaart en de gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats. Hieronder lichten wij een aantal belangrijke punten toe.

Wat is het voordeel van een Europese gehandicaptenparkeerkaart?
De kaart is maximaal 5 jaar geldig in heel Nederland en in alle lidstaten van de Europese Unie. Na 5 jaar vraag je een verlenging aan. Als de medische situatie gelijk is gebleven, hoef je de medische keuring niet te herhalen. Hiermee kun je je auto gratis parkeren op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in Den Haag. De kaart moet je zichtbaar achter de voorruit plaatsen. Met de kaart heb je geen recht op gratis parkeren in een parkeergarage. Als er een parkeerverbod geldt (verkeersbord E1) mag u tot 3 uur gratis parkeren, gebruik een parkeerschijf naast de kaart. De regels kunnen per gemeente verschillen, kijk daarom van tevoren op www.gehandicapenparkeerkaart.nl.

Wanneer kom ik in aanmerking voor een gehandicaptenparkeerkaart?
Als je minimaal al een half jaar geen 100 meter kunt lopen zonder hulpmiddelen, blijvend gebruik maakt van een rolstoel of als je een andere ernstige lichamelijke beperking hebt kom je in aanmerking om deze parkeerkaart aan te vragen bij de gemeente waar je woont. Een onafhankelijk medisch onderzoek moet aantonen dat je aan de voorwaarden voldoet.

Als je zelf rijdt vraag je een kaart als ‘bestuurder’ (B) aan. Heb je zelf geen rijbewijs of kun je niet (meer) rijden, vraag je een gehandicaptenparkeerkaart als ‘passagier’ (P) aan (kinderen kunnen dit ook). Je kunt ook een gecombineerde bestuurders- en passagierskaart (B + P) aanvragen. Instellingen (I) kunnen ook een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen voor het vervoer van bewoners die aan de eerder genoemde voorwaarden voldoen.  

De parkeerkaarten zijn persoonsgebonden, niet voertuig-gebonden. Je hoeft dus geen eigen/vaste auto te gebruiken. Veel gemeenten brengen kosten in rekening voor de kaart en vaak moet je ook de kosten voor de medische keuring (op voorhand) betalen. De gemeenten beslissen zelf over de hoogte van deze kosten. Met een laag inkomen kom je soms in aanmerking voor een tegemoetkoming.  

Je mag natuurlijk ook parkeren op gewone parkeerplaatsen. Vaak hoef je dan niet te betalen met de kaart, maar ook dit verschilt per gemeente. Als er in de buurt van jouw werk/woning onvoldoende parkeerplekken zijn, kun je ook ‘gereserveerde gehandicaptenparkeerplaatsen’ aanvragen bij de gemeente.

Hoe kan ik een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen?
Als u al een invalidenparkeerkaart voor bestuurders heeft, kunt u ook een parkeerplaats aanvragen bij de gemeente. De gemeente neemt uw aanvraag in behandeling en kijkt naar de haalbaarheid van de realisatie op de gewenste plek. U betaalt tweemaal een bijdrage in dit proces: voor de aanvraag en voor de aanleg van de parkeerplaats.

Scootmobiel huren?
Ga je op stap en wil je een scootmobiel huren? Bij de Biesieklette staan nu twee scootmobielen in de stalling Kranestraat die er helemaal klaar voor zijn om met jou op avontuur te gaan voor € 5,00 per 3 uur. Reserveren kan via de Biesieklette-app

En de Zonnebloemauto?
In Den Haag kun je inmiddels op vier locaties een Zonnebloemauto huren. In Mariahoeve, Scheveningen, op de Kerketuinenweg en de Donau. In Rotterdam kun je ook terecht voor een Zonnebloemauto met een automaat. Je haalt de auto de middag voordat je het nodig hebt op, vervolgens is de auto de volgende dag te gebruiken en de daaropvolgende dag breng je de auto weer terug. De auto’s zijn gewild, daarom moet je er vroeg bij zijn als je een auto wil huren. Dit kan al heel eenvoudig via www.zonnebloem.nl.

Hoe kan ik helpen aan verbeteringen voor de openbare ruimte?
Het kan zo zijn dat je tijdens je bezoek aan openbare ruimtes of gewoon buiten obstakels tegenkomt, waar de gemeente verantwoordelijk is. Dit kan gaan om wegopbrekingen waardoor de route niet meer begaanbaar is of onverlaagde straathoeken. In dit geval kunt je dit op een paar manieren melden. Dit kun je doen door te bellen naar 14070, via de meldingenwebsite van de gemeente Den Haag of door gebruik te maken van de app ‘BuitenBeter’.

Je kan ook het Voorall TestTeam om hulp vragen. Bij werk in uitvoering brengt het TestTeam een bezoekje aan de locatie om de wegwerkzaamheden, omleidingen en gevolgen nader te bekijken.

Er zijn plekken waar ik de rateltikkers mis of niet altijd actief zijn, wat kan ik doen?
Bij de gemeente Den Haag kun je dit aangeven. De gemeente zorgt er dan voor dat deze worden geïnstalleerd. (Mailadres)

Ik wil mijn gebouw/winkel toegankelijk maken, wat kan ik doen?
Je kan het Voorall TestTeam en onze technisch specialist altijd om toegankelijkheidsadvies vragen. Hiernaast biedt de gemeente organisaties in Den Haag financiële ondersteunding met het Toegankelijkheidsfonds. Je kan hier aanspraak op maken als je jouw organisatie sociaal, digitaal en/of fysiek toegankelijk wil hebben.