Voorall heeft de toegankelijkheid onderzocht van 14 belangrijke voorzieningen in Den Haag, waaronder musea, theaters, sportaccommodaties en openbaar vervoer. Het onderzoek richtte zich op een aantal basisvoorzieningen die minimaal goed geregeld moeten zijn, zoals een drempelvrije entree en de aanwezigheid van een invalidentoilet. Voor zover bekend is dit het eerste grootschalige onderzoek naar de toegankelijkheid van stedelijke voorzieningen in Nederland.

Het onderzoek is uitgevoerd als nulmeting, zodat er goed inzicht ontstaat over de toegankelijkheid van voorzieningen in de stad. Uit het onderzoek komt naar voren dat een aantal voorzieningen in Den Haag uitstekend toegankelijk zijn, zoals vrijwel alle Haagse musea en attracties. Maar het onderzoek laat ook zien dat de toegankelijkheid bij een groot aantal Haagse voorzieningen beter kan. De toegankelijk van de Haagse hotels, cafés en restaurants, bioscopen en zwembaden. Hier zijn nog veel verbeteringen te realiseren. Knelpunten liggen op terreinen als het ontbreken van een drempelvrije entree, geen automatische entreedeur en de afwezigheid van een invalidentoilet. Ook kan de toegankelijkheid van de HTM-bussen beter. Nog steeds zijn deze bussen niet toegankelijk voor mensen met een elektrische rolstoel.

Als ronduit ontoegankelijk komen de hoge instaptrams van de HTM uit het onderzoek. Op zes van de tien Haagse tramlijnen rijden nog hoge instaptrams, die volledig ontoegankelijk zijn voor mensen in een rolstoel. Daarnaast is vastgesteld dat een groot aantal tramhaltes niet volledig toegankelijk zijn. Het gaat daarbij niet om de inrichting van de halte, maar om de zogenaamde spleetbreedte en -hoogte. Dit is de afstand tussen de halte en het voertuig. Als deze aftand groter is dan vijf cm kan iemand met een rolstoel niet zelfstandig gebruik maken van de tram.

De onderzoekers stellen wel vast dat er geleidelijk op steeds meer tramlijnen lage instaptrams komen te rijden, maar als niet gelijktijdig de bijbehorende tramhaltes toegankelijk zijn, is het voor mensen in een rolstoel weggegooid geld. Voorall roept de HTM op zowel de haltes beter toegankelijk te maken als de hoge instaptrams versneld te vervangen door lage instaptrams.

Onlangs heeft de gemeente Den Haag een toegankelijkheidsfonds ingesteld waardoor er jaarlijks 3 ton beschikbaar is voor het verbeteren van de fysieke, sociale en digitale toegankelijkheid van de stad. Met het onderzoek hoopt Voorall de organisaties achter de voorzieningen te stimuleren meer in toegankelijkheid te investeren.

Ook hoopt Voorall met het onderzoek de aandacht te vestigen op het belang van toegankelijkheid voor mensen met een beperking in de stad. Op 24 maart wordt de Onbeperkt070-prijs door de gemeente uitgereikt aan het beste Haagse voorbeeld van toegankelijkheid of beeldvorming in de stad. Hieraan is een prijzengeld verbonden van € 10.000.

Bekijk het onderzoek hier.