Ed Vols, al 13 jaar de OV-specialist van Voorall, gaat het stokje doorgeven
Ed Vols is al 13 jaar de openbaarvervoersspecialist van Voorall. Dat betekent dat hij adviseert over het toegankelijk maken van bus- en tramhaltes, de toegankelijkheid van bussen en trams beoordeelt en testen uitvoert om ontoegankelijke aspecten in kaart te brengen. Verder onderhoudt hij regelmatig contact met de gemeente, Metropoolregio en HTM. Helaas dwingt zijn thuissituatie hem nu een punt achter zijn vrijwilligerswerk te zetten.
Het meedenken over de kwaliteit van het openbaar vervoer was ook al voordat Ed bij Voorall kwam zijn aandachtsgebied. Hij was als ambtenaar bij de gemeente Den Haag werkzaam bij het Ingenieursbureau en daardoor betrokken bij de realisatie van de tramtunnel.
Ed: ‘Toen ik begon bij Voorall was het werk geen onbekend terrein voor mij. Als ambtenaar bij de gemeente Den Haag hield ik mij er ook al mee bezig. Hoe mooi is het om dan na je pensionering je in je vrijetijd te mogen inzetten voor een groep Hagenaars die het vaak al moeilijk hebben. Samen met andere enthousiaste vrijwilligers en ervaringsdeskundigen schouwen wij de tram- en bushalten op hun toegankelijkheid en testen wij het nieuwe OV materieel op hun toegankelijkheid. Door onze inzet kunnen mensen met een beperking hopelijk eenvoudiger gebruik maken van het openbaar vervoer. Het is een onderwerp dat altijd aandacht zal moeten krijgen, want het is helaas niet vanzelfsprekend dat toegankelijkheid van het openbaar vervoer goed is geregeld.’
‘Ik ben er gemiddeld een dag in de week mee bezig. Ik ga naar de vergadering van de Metrocov, het platform van OV-gebruikers waarin ook de Oogvereniging en Rover zitting hebben, ik schrijf brieven aan de gemeente, daarnaast overleg ik met ambtenaren van de gemeente en de Metropoolregio. Al dat werk vraagt uiteraard dat je je goed in de materie verdiept. Regelmatig lees ik beleidsnota's van de gemeente, Metropoolregio en HTM. Het geeft mij veel voldoening om zo betrokken te zijn bij het openbaar vervoer en dat ik bij Voorall alle ruimte krijg om me in te zetten voor onze doelgroep.’
Ed vervolgt: ‘Natuurlijk is Voorall er in de eerste plaats voor Hagenaars met een beperking, maar de OV-lijnen houden niet op bij de gemeentegrens. Wij bemoeien ons daarom soms ook met toegankelijkheidsvraagstukken in de regio-gemeenten. Op dit moment stop ik veel tijd in de beoordeling van de ontwerpen van de tramlijnen 1, 6 en 12 en de nieuwe lijn van Den Haag CS via de Binckhorst naar Voorburg. Het zal nog even duren voordat die lijn er ligt, rond 2030, maar dan moeten we nu meekijken of alles wel goed toegankelijk wordt aangelegd.’
Ed: ‘De samenwerking met de gemeente gaat het laatste jaar gelukkig beter. In het verleden werden we te laat of niet geïnformeerd over nieuwe voornemens. Tegenwoordig worden we vaker gevraagd mee te kijken in de voorfase en kunnen wij tekeningen beoordelen en ons commentaar leveren. We moeten het hebben van persoonlijke contacten. Dit betekent dat als ons contactpersoon van baan verandert of met pensioen gaat, we opnieuw moeten beginnen. Dat is erg frustrerend. Hopelijk wordt onze inbreng ooit een vast onderdeel van het beleidsproces. Het gebeurt nog te vaak dat onze energie gaat zitten in het corrigeren van fouten.’
De komende jaren zal het accent niet zozeer meer liggen op het toegankelijk maken van de infrastructuur. Mijn opvolger zal zich vooral moeten richten op het onderhouden van een goede samenwerking met de gemeente. Ook het meedenken over hoe iemand met een beperking zo eenvoudig mogelijk kan reizen is een speerpunt. Dit betekent onder meer de HTM stimuleren om goede reizigersinformatie te verstrekken voor mensen met een beperking. Er moet bijvoorbeeld altijd worden omgeroepen als een bepaalde halte (tijdelijk) niet toegankelijk is. Er zijn ook haltes die alleen bereikbaar zijn met een lift. Bij de RET in Rotterdam is er informatie over liften die in storing zijn via een app voor reizigers beschikbaar. Helaas is de HTM nog niet zover.
Ed: ‘Helaas is er nog geen opvolger voor mij gevonden. Ik zou tegen mensen die interesse hebben voor toegankelijk openbaar vervoer willen zeggen, mis deze gelegenheid niet. Als je wilt meepraten over toegankelijk openbaar vervoer dan is dit een unieke kans.
Voorall is daarom op zoek naar een projectleider Toegankelijk Openbaar Vervoer. Ben je of ken je een verbindende persoon, die de belangen van mensen met een beperking naar voren kan brengen in de samenwerking met de gemeente, HTM en de MRDH? Neem dan contact op met Voorall via