Wim Carabain
Namens het team wens ik alle lezers van deze nieuwsbrief ‘Voorall(e) Hagenaars’ een mooi 2023 toe. De feestdagen liggen weer achter ons. Een nieuw jaar is een mooie aanleiding om met nieuwe energie het leven vorm te geven. Sommige dingen blijven lastig of ingewikkeld. Daar verandert een jaarwisseling niets aan. Voor het team van Voorall geldt dat we uitgerust en met nieuwe energie ons jaarplan 2023 gaan aanpakken en weer veel voor Hagenaars met een beperking of chronische aandoening willen betekenen.
De coronacrisis ligt gelukkig achter ons. Het is moeilijk voor te stellen dat we een jaar geleden in een strenge lockdown zaten die onze bewegingsvrijheid enorm beperkte. Die periode was voor velen uit de achterban van Voorall een zware en voor sommigen zelfs een ondragelijke periode. Gelukkig kunnen we ons nu weer vrij bewegen. We kunnen elkaar weer ontmoeten en we kunnen weer samen een vuist vormen om ontoegankelijkheid in de stad tegen te gaan.
Met veel enthousiasme heeft het team van Voorall in 2022 samen met de vrijwilligers talrijke activiteiten georganiseerd. Dat enthousiasme was er ook bij de deelnemers. De themabijeenkomsten, informatiebijeenkomsten, ontmoetingscafés en allerlei andere activiteiten werden namelijk heel goed bezocht. Ook zijn er weer diverse testen uitgevoerd, beleidsadviezen opgesteld en hebben we de website gemoderniseerd. Kortom, Voorall was al snel na de lockdown back in business.
Voor 2023 staan er ook weer mooie activiteiten op het programma. Het spoorboekje voor Voorall is een jaarplan dat samen met een groep vrijwilligers tot stand is gekomen. Dit jaar bevat het jaarplan een opsomming van niet minder dan 95 prestatievelden. Onderdelen hiervan zijn bijvoorbeeld het uitvoeren van testen, het opstellen van adviezen, het bezoeken van basisscholen en de organisatie van de Onbeperkt070-prijs. In de loop van januari worden ook de website en app ‘Onbeperktopstap.nl’ operationeel. Dit is een instrument om Hagenaars en mensen van buiten de stad te helpen bij het vinden van toegankelijke winkels, voorzieningen, horeca, parkeerplaatsen en toiletten. Het mooie van deze app is dat gebruikers zelf informatie kunnen toevoegen. Dat betekent dat iedereen kan helpen om zoveel mogelijk informatie over toegankelijke voorzieningen te ontsluiten. Uiteraard gaan we ons ook weer inzetten om de toegankelijkheid van de stad verder te verbeteren en gaan we ook bekendheid geven aan de mogelijkheid om gratis vrijwillige onafhankelijke cliëntondersteuning te krijgen die ervaringsdeskundigen van Voorall aan inwoners met een beperking aanbiedt.
Voor ons succes zijn we niet alleen afhankelijk van gemeentelijke subsidie, maar ook van het enthousiasme van de vrijwilligers. Die betrokkenheid was ook weer duidelijk voelbaar tijdens onze laatste Vrijwilligersdag in december. Klik hier voor de foto’s. Ruim 100 vrijwilligers zetten zich dagelijks, wekelijks of maandelijks in om betere toegankelijkheid en inclusie hoog op allerlei agenda’s te krijgen. Zij bepalen de zichtbaarheid en het gezicht van Voorall in de stad. Wij hopen dat de vrijwilligers zich blijven inzetten van Voorall en we hopen in 2023 ook weer nieuwe vrijwilligers te mogen verwelkomen.
Voorall heeft een serie portretten gemaakt over het leven van mensen met veel levenservaring. Interviews met prachtige mensen die zich kwetsbaar op durven te stellen en in alle openheid en met diepgang spreken over hun levenservaringen en het omgaan met forse tegenslagen.
Het verdriet van er niet bij te horen, van afwijzing, van verlies van mogelijkheden door ziekte of beperking en het acceptatieproces en de vreugde om jezelf te zijn, zij maken ons er deelgenoot van. Aanvaarden van wie je bent en wat voor jou belangrijk is in het leven, getuigt van veerkracht en levenswijsheid bij alle geïnterviewden.
Maak hier alvast kennis:
Gijs Kluijtmans: ‘Ik wil erkenning voor wie ik ben en voor wat ik kan, beperkt zijn en beperkt denken zijn verschillende dingen, ik wil verschil maken.’
Imma Zandbergen: ‘Alleen wat gevoeld is, kan geheeld worden.’
Abderrahim Abgar: ‘Ik ben ervan overtuigd dat iemand die het dichts bij zichzelf blijft, het gelukkigst is.’
Robbert Charoe: ‘Blijf zoeken naar je passie, zolang je in beweging blijft is er ontwikkeling.’
Kathleen Person: ‘Er is moed voor nodig om vanuit heel je hart te leven, dat is de kracht van kwetsbaarheid.’
Sahied Nanhekan: ‘Problemen, uitdagingen en obstakels zijn er niet om uit de weg te gaan, maar om als mens beter en wijzer te worden.’
Imane Akhlal: ‘Ik ben elke dag dankbaar dat ik er nog ben.’
Kaoutar Akhlal: ‘Ik besluit steeds iets te doen dat blijdschap geeft.’
Mensen met wie jij vanaf vandaag ook kennis kunt maken via de bijgaande publicatie Blij met wie ik ben.
De publicatie is met deze link https://www.voorall.nl/blij-met-wie-ik-ben/ te raadplegen op de website van Voorall.
In maart vonden de verkiezingen voor de gemeenteraad plaats. Voorall heeft aan haar achterban gevraagd om de daarbij opgedane ervaringen te delen. Lukte het om zelfstandig te stemmen? Welke problemen waren er? Ook vroegen we naar tips voor de volgende keer. Zo hebben we een beeld kunnen krijgen van de praktijk op de verkiezingsdag zelf. Een aantal kiezers ondervond geen problemen en was positief, maar een aantal kiezers zag wel mogelijkheden voor verbetering. In een brief aan burgemeester Van Zanen hebben we deze ervaringen onder elkaar gezet en de burgemeester geadviseerd hoe knelpunten opgelost kunnen worden.
Bij de provinciale statenverkiezingen in 2023 zal Voorall de nadruk leggen op de toegankelijkheid van de locaties waar extra voorzieningen zijn voor mensen met een visuele of auditieve beperking. Daarnaast willen we graag de aandacht richten op de vraag wie hulp mag krijgen bij het uitbrengen van de stem, waar dit mag plaatsvinden en door wie dit gegeven mag worden.
Hieronder een overzicht van de ervaringen en adviezen:
Nationaal Toneel Oefenruimte
Een kiezer met een fysieke beperking (lopend met kruk) meldt geen problemen ondervonden te hebben bij het stemmen op stembureau Nationaal Toneel Oefenruimte.
Heldenhoek
Een slechthorende kiezer met rollator meldt zonder problemen zijn stem uitgebracht te hebben in de Heldenhoek. De kiezer werd geadviseerd via de hoofdingang weer naar buiten te gaan, in verband met de drempel bij de achteruitgang. Naar volle tevredenheid.
TABS-locatie
Een dove kiezer meldt dat het stemmen op de TABS-locatie (Toegankelijk voor Auditief Beperkte Stemmers) locatie goed verlopen is. Een tolk Nederlandse Gebarentaal was online beschikbaar, evenals een duidelijke verwijzing naar het scherm dat voor de inzet van de tolk aanwezig was.
Verpleeghuis Nolenshaghe
Een kiezer meldt dat er in verpleeghuis Nolenshaghe een krappe draaicirkel is in het stemlokaal, omdat er in de ruimte meubilair opgeslagen staat.
Advies
Sla het meubilair niet op in het stemlokaal, maar in een andere ruimte van het gebouw en zorg voor een obstakelvrije bereikbare verkeersruimte in het stemlokaal van minimaal 1.20 m in combinatie met een minimale draaicirkel van 1.50m aan het begin en eind hiervan.
Dienstencentrum Copernicus
Een kiezer met een elektrische rolstoel meldt dat zij in stembureau Dienstencentrum Copernicus tevreden was over de toegankelijkheid van de locatie, maar geen hulp kreeg bij het uitvouwen van het stembiljet in het stemhokje. Hulp werd alleen geboden buiten het stemhokje. Voor de kiezer was het vervolgens lastig om het uitgevouwen stembiljet op haar rolstoel mee te nemen naar het stemhokje om daar vervolgens haar stem uit te brengen.
De website van de rijksoverheid (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkiezingen/vraag-en-antwoord/kiezers-met-beperking) meldt hierover het volgende:
“Kunt u door een lichamelijke beperking zelf niet stemmen? Dan mag u hulp krijgen in het stemhokje. Bijvoorbeeld als u slechtziend of blind bent of de ziekte van Parkinson heeft. U kunt zelf iemand meenemen om te helpen, of een stembureaulid om hulp vragen.”
Advies
Zorg voor duidelijke instructie aan stembureauleden en voor meer specifieke informatie voor de kiezer wie hulp mag krijgen bij het stemmen, waar dit mag plaatsvinden en wie deze hulp mag bieden.
Wijkcentrum Eltheto
Een kiezer met scootmobiel, zonder visuele beperking, meldt dat zij de VIBES-locatie (Visueel Beperkte Stemmers) wijkcentrum Eltheto aanvankelijk niet kon bereiken door afsluithekken die de verlaagde band van rijweg naar stoep blokkeerden. Omstanders hebben de hekken verplaatst.
In het gebouw bevinden zich 2 treden naar beneden, die echter door tegenlicht van de felle zon bijna niet waarneembaar waren. Hierover heeft Voorall twee meldingen ontvangen, onafhankelijk van elkaar. De tweede melder liet weten dat de treden na haar bijna-val voorzien zijn van zwart-gele tape, waardoor ze zichtbaarder werden. Verder bleek de hellingbaan in het gebouw te smal voor de scootmobiel.
Advies
Criteria bij hellingbanen:
Voor een VIBES-locatie is het extra belangrijk dat een trap voldoet aan de criteria Integrale Toegankelijkheid Stembureaus van het ministerie van Binnenlandse Zaken.
Criteria voor trappen:
De leuning steekt ten minste 300mm (horizontaal gemeten) voorbij de eerste en na laatste trede van ieder trapsegment.
Bibliotheek Transvaal
Een kiezer met een visuele beperking meldt dat de geleidelijnen in het stemlokaal in bibliotheek Transvaal tussen ingang van de locatie en stemtafel ontbreken.
Advies
Laat de geleidelijnen op de VIBES-locatie starten bij de entree van de locatie.
Stadsdeelkantoor Escamp
Een kiezer met een visuele beperking die gebruikmaakte van de stemmal met soundbox vond de instructietekst via de soundbox erg lang. Het lukte niet om via de knoppen op de soundbox dit onderdeel over te slaan. Verder vond deze kiezer het materiaal van de bovenkant van de stemmal te zwaar, waardoor het lastig was de stemmal zelf te openen. Daarnaast vroeg de kiezer zich af hoe hygiënisch het gebruik van de koptelefoon was, omdat deze door verschillende personen wordt gebruikt.
Advies
- Maak de instructietekst van de soundbox zo kort mogelijk.
- Onderzoek de mogelijkheid om de bovenkant van de stemmal te
vervaardigen van lichter materiaal, zodat deze gemakkelijker te openen is.
- Vertel aan de kiezer dat de koptelefoon na elk gebruik schoongemaakt wordt
en dat de kiezer dus een schone koptelefoon aangereikt krijgt. De kiezer kan
zelf niet zien dat dit gebeurt.
Margreet Roemeling
In januari is de Mobilitheek in de Sportcampus (Zuiderpark) officieel geopend. Het uitlenen van beweeg- en sporthulpmiddelen gebeurt al sinds mei 2021 maar dat moest als gevolg van coronamaatregelen op een laag pitje starten. Dit jaar wordt benut om de bekendheid van de Mobilitheek te vergroten zodat Hagenaars deze prachtige voorziening eenvoudig weten te vinden. We spreken met Kim Hameete van Voorall en Simone Hoek van Basalt. Zij zijn nauw betrokken bij de realisatie van de Mobilitheek. Kim coördineert het project en Simone doet de consulten met cliënten.
Regelmatig bewegen en sporten is voor alle inwoners van Den Haag belangrijk. Ook voor Hagenaars met een beperking. Voor deze groep is bewegen en sport echter geen vanzelfsprekendheid. Kim: ‘Samen wordt gekeken welke mogelijkheden er zijn. Dit verklaart waarom samenwerking tussen de Mobilitheek en het Beweegloket zo belangrijk is. Bij het beweegloket gaat het namelijk om het adviseren over iemands mogelijkheden. En een spreekwoordelijk deurtje verder kan iemand dan geholpen worden met een hulpmiddel. Beide voorzieningen zijn namelijk in de Sportcampus gehuisvest. Daar worden ook de consulten met belangstellenden gehouden.’
Simone: ‘Het is superleuk om mensen die een beweeg- of sportvraag hebben te helpen. Mensen nemen contact op met de Mobilitheek door een mail te sturen. Er wordt vervolgens een afspraak gemaakt en ik neem dan ruim de tijd om met die inwoners te verkennen hoe we iemand zo goed mogelijk kunnen helpen. Een consult duurt daarom vaak ruim een uur. Vaak is er nog een tweede gesprek nodig. Een hulpmiddel moet immers wel goed worden afgesteld en precies aan de wensen voldoen.’
Kim: ‘Cliënten weten niet dat er achter de Mobilitheek een hele organisatie zit. Er is regelmatig afstemmingsoverleg met de gemeente, de Haagse Hogeschool, Basalt en Voorall. Er wordt gesproken over de collectie hulpmiddelen, de taakverdeling en hoe de Mobilitheek en het Beweegloket goed kunnen samenwerken. Alle partners zijn onmisbaar. Zo zorgt Basalt voor het uitvoeren van de consulten en de Hogeschool voor studenten die via een stageopdracht aan de Mobilitheek zijn verbonden. Om de samenwerking tussen het Beweegloket (dat in dezelfde ruimte is gevestigd) en de Mobilitheek verder te intensiveren verkennen we nu of het beheer van de Mobilitheek kan worden ondergebracht bij SGK. Het Beweegloket wordt al vanuit SGK aangestuurd en door bundeling kan de dienstverlening aan Hagenaars met een beperking verder worden geprofessionaliseerd.’
Simone: ‘We zijn er ontzettend trots op dat we al ongeveer 20 hulpmiddelen in voorraad hebben. Dat varieert van driewielfietsen, sportrolstoelen tot handbikes. De uitleenperiode van een hulpmiddel wordt in overleg afgesproken, maar is in de regel maximaal vier weken. Doorgaans kan binnen vier weken worden bepaald of het hulpmiddel geschikt is.’
Bij Voorall is men van mening dat de Mobilitheek pas een succes is als er na de kennismakingsperiode van een aantal weken ook vervolg kan worden gegeven aan iemands beweeg- of sportwens. Kim: ‘Dat is niet eenvoudig. Sommige hulpmiddelen worden verstrekt door de Wmo, andere door de zorgverzekeraar en weer andere moeten inwoners zelf aanschaffen. Mensen die de eventuele aanvraagprocedure niet zelf kunnen doen, verwijzen wij door naar een van de Servicepunten van de gemeente of naar Voorall waar ze door een onafhankelijke cliëntondersteuner worden geholpen. De toegevoegde waarde van de Mobilitheek is echter pas goed zichtbaar als er een gesloten keten is tussen de kennismaking en uiteindelijk permanent gebruik van een hulpmiddel. Het is daarbij niet van belang of het hulpmiddel iemands bezit is of in bruikleen is voor ons niet relevant.’
Elke cliënt vraagt een specifieke benadering en behandeling. Simone heeft in haar functie bij het Beweegloket de verantwoordelijkheid voor de mensen met een fysieke beperking of chronische ziekte. Haar collega Soraya Samuels is gespecialiseerd in mensen met psycho-sociale problematiek, een verstandelijke beperking of auditieve of visuele beperking. Bij het Beweegloket kunnen mensen dagelijks terecht met vragen. Simone: ‘Steeds vaker blijkt dat het Beweegloket en de Mobilitheek niet zonder elkaar kunnen. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille.’
Kim: ‘We hebben met alle betrokken organisaties afgelopen jaar keihard gewerkt om de Mobilitheek tot een waardevolle voorziening in de stad te maken. Nu komt het aan op het genereren van meer bekendheid. De mobilitheek is een waardevolle stedelijke voorziening voor inwoners met een beperking. Daar komt bij dat bewegen en sport voor Hagenaars met een beperking ongelooflijk belangrijk is. Alle samenwerkingspartners willen daar graag een bijdrage aan leveren.’
Meer informatie over de Mobilitheek is te vinden op de website www.mobilitheek.nl
Een afspraak kan worden gemaakt via
Wim Carabain
In 2022 organiseert Voorall voor de vijfde keer de Onbeperkt070-prijs. De organisatoren zijn op zoek naar waardevolle initiatieven en ideeën voor toegankelijkheid, inclusie en positieve beeldvorming. Inwoners met en zonder beperking worden uitgenodigd voorbeelden en ideeën te nomineren voor de prijsvraag. Met de Onbeperkt070-prijs beoogt Voorall meer bewustwording te creëren over Hagenaars met een beperking en de toegankelijkheid van de stad verder te verbeteren.
Dit jaar ligt het accent op het werven van goede inzendingen en het door een jury laten kiezen van de beste inzendingen. Het vrijwilligersteam gaat aankomende maanden de stad in om het gesprek over de mogelijkheden aan te gaan met organisaties, ondernemers en de burgers. Het prijzengeld is € 10.000. De winnaar kan een bedrag van €7.500 in ontvangst nemen en besteden aan het realiseren van het ingezonden initiatief. De 2de prijs is een bedrag van €2.500. Tenslotte is er nog een aanmoedigingsprijs.
Net als afgelopen jaren verwachten de organisatoren weer mooie en inspirerende initiatieven van organisaties, bedrijven en inwoners te ontvangen. Zowel bestaande voorstellen als nieuwe ideeën zijn welkom. De organisatie is op zoek naar initiatieven en ideeën om de toegankelijkheid van Den Haag te verbeteren. Enkele voorbeelden zijn: Een volledig drempelvrije horecazaak, een ringleiding voor slechthorenden in een ontmoetingscentrum, aangepast surfen, een leenrolstoel in een winkelcentrum, een aangepaste schommel in een speeltuin of een toegankelijk toilet bij een winkeliersgroep. Ideeën en initiatieven mogen gericht zijn op alle of een deel van de mensen met een beperking (bijvoorbeeld visueel-, auditief-, lichamelijk- of verstandelijk beperkt of een chronische aandoening). Ideeën en initiatieven mogen klein of groot zijn, wijk gebonden of stads breed zijn. Een idee moet natuurlijk wel goed uitvoerbaar zijn. En de prijswinnaar is zelf verantwoordelijk voor de realisatie van de inzending.
Help mee Den Haag inclusiever en toegankelijker te maken! Dien voor eind augustus 2022 een waardevol idee of initiatief in bij
Meer informatie is te vinden op www.onbeperkt070.nl
Kinderen leren veel door te spelen in de speeltuin. Voor veel kinderen met een beperking is dit nog niet altijd even vanzelfsprekend. Want waar kan je in een draaimolen met je rolstoel of is er een goede schommel met ondersteuning als je kind minder stabiel is door spasmes of vergroeiingen?
Den Haag zet zich samen met Voorall al enkele jaren hard in om meer samenspeelplekken te realiseren. In april zijn bij de Verademing (Segbroek) meerdere toegankelijke speeltoestellen geplaatst op een toegankelijke ondergrond. Dit kwam voort uit een burgerinitiatief, dat de gemeente actief heeft opgepakt. Het resultaat mag er zijn. We hebben al meerdere reacties ontvangen van kinderen met een beperking die hebben genoten van deze speeltoestellen, zoals de rolstoelbalansbaan en de hangmatschommel. Ook de picknicktafel is hier toegankelijk. Kinderen zonder een beperking spelen hier ook graag, wat voor mooie ontmoetingen en samenspeelmomenten zorgt. Dat is waar we het met zijn allen voor doen.
In Leidschenveen-Ypenburg is naast de toegankelijke speeltuin De Koe (geopend in 2020) een toegankelijke speeltuin gerealiseerd op de Katschiplaan. Samen met de lokale jeugdraad en scholen is de speeltuin bedacht. Input voor de kinderen met een beperking is gekomen van onder andere de kinderen van speciaal onderwijs De Piramide. Dankzij de financiële ondersteuning van Fonds1818 en Haags Groene Kruis Fonds is het mogelijk gemaakt om meerdere toegankelijke speeltoestellen te plaatsen. Op de kleurrijke toegankelijke ondergrond staat een rolstoeltoegankelijk combinatiespeeltoestel, toegankelijke trampolines, een hangmatschommel en de unieke interactieve speelboog. Tijdens de opening zagen we dat samen spelen van kinderen met en zonder beperking prima gaat en dat als we de omgeving goed inrichten kinderen met een beperking zich veilig genoeg voelen om te komen spelen. Een enorme winst!
Naast bovenstaande toegankelijke speeltuinen zijn er ook een toegankelijke speeltuin te vinden bij Melis Stokepark, een rolstoeltoegankelijk draaimolen op het Kastanjeplein en een unieke toegankelijke waterspeeltuin Baambruggestraat. Dit jaar staan er nog meer toegankelijke speeltuinen op de planning.
Heeft u zelf een kind met een beperking en wilt u graag in uw eigen buurt een aangepast speeltoestel? Voorall hoort het graag. U kunt uw wens melden bij
Kim Hameete
StepHear NL introduceert in Nederland een “wayfinding”-systeem voor blinden en slechtzienden. Om te onderzoeken of het systeem in Nederland goed werkt, nodigt StepHear je uit voor een gebruikerstest op 20,21 en 22 september 2021 van 10.00-12.00 in de Christus Triumfatorkerk in Den Haag.
Lees meer: Uitnodiging: Neem deel aan een gebruikerstest van StepHear
Eén op de vijf Hagenaars heeft een lichamelijke of verstandelijke beperking. Zij ondervinden vaak problemen met de toegankelijkheid van gebouwen, diensten en activiteiten. De gemeente Den Haag vindt het belangrijk dat iedereen in de stad kan meedoen.
Daarom start vandaag (maandag 20 september) de bewustwordingscampagne ‘Allemaal verschillend. Allemaal Haags.’Hagenaars met een beperking zijn het gezicht van de campagne. Onder het motto ‘Goed voorbeeld doet goed volgen’ laten zij goede voorbeelden zien op het gebied van toegankelijkheid in de stad.
Kavita Parbhudayal, coördinerend wethouder toegankelijkheid: "Den Haag biedt een zeer breed aanbod van toegankelijke sport-, spel- en culturele activiteiten. Een mooi voorbeeld zijn de speeltuinen waar kinderen met én zonder beperking samen kunnen spelen. Of de Mobilitheek, waar je sporthulpmiddelen kunt lenen. Den Haag is goed op weg, maar er kan nog meer. En iedereen kan daar een steentje aan bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan een menukaart in braille, of zorgen dat je fiets of scooter de stoep niet blokkeert voor mensen met een scootmobiel of kinderwagen".
#AllemaalHaags
In aanloop naar de Week van de Toegankelijkheid (4-8 oktober) start de bewustwordingscampagne met vier Hagenaars met een beperking in de hoofdrol. Zij laten zien waar zij zich in de stad welkom voelen. Zij zijn allemaal verschillend, en allemaal Haags. Op allemaalhaags.nl staan goede voorbeelden en tips om samen (inwoners, bedrijven, winkels, scholen, horeca, openbaar vervoer) werk te maken van een stad zonder fysieke, sociale en digitale drempels.
Raad het gebaar
Onderdelen van de campagne zijn een vlogestafette met goede Haagse voorbeelden en opvallende bewustwordingsacties rond speciale dagen. Zo kan op de Dag van de Gebarentaal (23 september) het winkelend publiek in de Grote Marktstraat meedoen aan ‘raad het gebaar’. Met deze acties wil de gemeente iedereen (inwoners, bedrijven, winkels, scholen, horeca, openbaar vervoer) bewuster maken van ieders eigen rol in het toegankelijk houden of maken van de stad.
‘Allemaal Verschillend. Allemaal Haags.’ is te volgen via Facebook en Instagram.
De toegankelijkheid van Den Haag kan beter, vinden de organisaties en bedrijven die deel uitmaken van de Alliantie Toegankelijk Den Haag.